Fy va ja e´kass...

...på matte!

Nyss hemkommen från en mattelektion på min "praktikplats" (VFU).
Meningen var att jag skulle sitta tyst och observera hur min handledare (läraren i klassen) genomförde en mattelektion. Givetvis var det svårt att låta bli att hjälpa till. Eleverna (som går i 2:an) höll på med subtraktion. Nytt för mig är den där "förenklade" varianten, man tar 10-tal för sig och ental för sig typ: 56-32= 56-30-2= 24
Busenkelt, eller hur? Men lilla jag kan krångla till det mesta. Jag stod länge med en elev med talet 69-30= ?
Jag, mitt pucko tänkte 69-30= 60-30-9 (=21) Jag: hmm, det stämmer inte om man kontrollräknar det, dvs vänder på svaret: 30+21 (som då ska bli 69). Men det blev det ju inte. Jag tänkte och tänkte. Fick tillslut hämta facit... Ehhhh, hoppsan! 69-30 är ju 39!! Klart jag visste. Hur dum får man lov att vara? (Det tänkte nog den stackars eleven jag försökte förklara för) Så där vinner man inget förtroende för en precis. Aja, får väl hoppas att den matteinriktningen jag går på nu ska ge gott resultat då...



Kommentarer
Postat av: Lisa

Du får väl tänka som i kassan, att kunden betalar med en "60-lapp": fyrtio, femtio och sextio, varsågod. Hihi...

2008-04-07 @ 19:32:38
URL: http://lisasbilder.blogspot.com
Postat av: Lisa

Haha - nu var det ju jag som tänkte alldeles fel! "Fyrtio, femtio, sextio och sextionio varsågod!" skulle det ju vara!

2008-04-07 @ 19:33:48
URL: http://lisasbilder.blogspot.com
Postat av: Helena

Hihi, tack för tipsen! Ska försöka komma ihåg det. ;-)

2008-04-07 @ 20:55:45
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0