Vår hushistoria...

Jag vet att det är några som undrar hur det går med vårt eventuella husköp...

 

Så här ligger det till:

 

Eftersom vårt hyreskontrakt på huset vi bor i nu går ut den sista augusti tittar vi på annat boende.
Att hyra ett nytt hus här i närheten (vill inte flytta barnen från skolan, vilket man måste här i USA om man byter område) verkar inte möjligt för jag hittar helt enkelt inga hus att hyra (i rätt prisklass).

 

Vi har räknat på med rätt låneränta att kunna få en lägre månadskostnad än vad vi har nu.

 

Nu till huset:

 

Huset har vi såklart redan hittat.
Ett helt nyrenoverat hus med underbart kök.
Rätt pris (ett fynd om jag får säga det själv)
Läget är schysst, 5 minuters promenad till T-banan.
Dock blir det längre till skolan... (enda nackdelen, men det går antagligen skolskjuts)

 

Jag var helt säker på att huset skulle försvinna ut på marknaden med en gång.
Därför var jag glad att Patrik också blev heltänd.
Vi började med en gång att undersöka hur det går till att låna pengar här.

 

Vi går till banken.
Där får vi prata med en kille som har hand om lån.
Han vill ha in papper på anställning, huslån i Sverige, papper från Skatteverket, mm...
Man får söka om ett s.k "Pre approval".
Räntan skulle bli runt 4,5%
En "down payment" på 20% av huspriset bör också göras...

 

Vi fixar fram papper och allt annat som ska göras.

 

Jag går tillbaka till banken (Patrik är inte med denna gång)
Får där prata med en annan kille.
Han säger nu att räntan kommer ligga från 7,5% och det vore bra om vi kunde
göra en "down payment" på 25%...
Detta för att de inte har ngn "Credit record" på oss här, alltså inga uppgifter alls.
Men ju mer papper vi samlar in från Sverige destå bättre (d.v.s kanske lägre ränta)
De säger också att vi ska skaffa kreditkort här, vilket anses som "bra".
Att söka om "Pre approval" tar 5-10 dagar.
Med detta sprack vår plan om ett billigare boende.
Med den nya räntan på 7,5% skulle det bli dyrare månadskostnad än vad vi har nu...

 

Det här är otroligt jobbigt.
Varje dag när jag kolla mailen vågar jag nästan inte titta om någon har budat på huset.
Vi trodde vi var så nära, att kunna lägga ett bud när som helst.
Visst finns det gott om hus ute på marknaden nu.
Men jag har inte hittat så många som ligger i vårt skolområde och till rätt pris.
Många av husen här är väldigt nedgångna  och ingenting för oss som inte tänkt lägga
några pengar på att renovera. Vi ska ju ändå bara stanna här i några år till.

 

Eftersom vi åker hem till Sverige i början av Juli och kommer tillbaka precis när vi ska flytta ur huset här,
känns det som om det är lite bråttom. Snart är sommaren här.

 

Nästa steg här (för vi ser det som steg) är att lämna in resten av papperna de vill ha här och så
är det bara att hoppas att ingen budar på huset under de närmsta 5-10 dagarna det kommer att ta för
banken att bestämma vilken ränta vi kommer att få.

 

Pust!!

Kommentarer
Postat av: kalaslotta

jag har hört att man kan höja sin Credit score genom att ha medlemskort hos typ Target, Gap etc...det visar att man kan betala sina krediter...



Kolla med banken om det stämmer sen är det bara ut och shoppa!



Lycka till.



Vi köpte vårt hus för två år sedan och kan meddela att det är en knepig djungel...

2010-04-20 @ 04:23:02
Postat av: Helena

Precis vad hon på banken sa också, att vi skulle börja med att skaffa kreditkort lite här och där... Fniss... det kan ju bli farligt... ;o)

2010-04-20 @ 05:00:27
URL: http://butterflymom.blogg.se/
Postat av: petraso

Näää Skaffa Korten och spika fast dom i väggen.....

2010-04-20 @ 09:40:22
Postat av: Charlotta

Jag hoppas det löser sig. Jag tyckte huset såg så fint ut!

2010-04-20 @ 15:10:21
URL: http://www.ekvallagoesboston.blogspot.com
Postat av: Malin

Får man fråga hur länge ni bott här i USA?

Lite nyfiken då vi är i typ samma sits..

Kram

2010-04-20 @ 15:44:47
URL: http://mammigranten.blogspot.se
Postat av: Gabriella

Enligt de ekonomiska rådgivarna på morgon-tv (hahaha, som jag uppenbarligen tittar på) så gäller det ju att ha kreditkort men så klart inte ha någon skuld på dem men de ska ändå användas, annars kan banken/kreditkortsägaren sänka kreditbeloppet och då påverkas "credit score:n" negativt (om jag förstått det hela rätt, det vet man ju aldrig ;))



Jag håller tummarna för att det går bra med alla papper och att ni får den lägre räntan!

2010-04-20 @ 23:10:13
Postat av: Mimmi

Skaffa kreditkort, använd dem så mycket som möjligt, och betala av allt varje gång räkningen kommer, och er credit score kommer rusa upp. :o)

2010-04-21 @ 00:30:56
Postat av: Helena

Mmm, får se om vi kan skaffa kreditkort nu. Det har inte gått att söka på t.e.x Target och Gap förut, för de har ingen "credit record" på oss.

Men det verkar som om banken kan ge oss ett kreditkort. Det känns lite läskigt men så funkar det ju här...



Malin: Vi har bara bott här sedan slutet av september (6 månader). Inte mycket att hänga i granen. Hur länge planerar ni att stanna? Vill ni köpa det hus ni bor i nu?



Lycka till!

2010-04-21 @ 02:34:09
Postat av: Mimmi

Läskigt?? Vad är det som du tycker är läskigt med att du kan få kreditkort genom banken?



Eftersom ni inte har någon etablerad credit här, så kanske ni inte får en massa kreditkorts erbjudanden med posten, för det är väldigt vanligt. Ni kan också gå in på olika bankers websiter, och se vad de har att erbjuda vad gäller kreditkort, för alla banker gör det.



Lycka till med allt! :o)

2010-04-21 @ 08:20:10
Postat av: Helena

Mimmi: Njaeee, inte läskigt på allvar. Men jag gillar egentligen inte kreditkort. Hade bara ett i Sverige som jag använde i "nödfall"...

Vill ju inte riskera att drabbas av stora shoppinglusten och "förköpa" sig. Men det klarar jag "klappar mig själv på axeln". ;o)

2010-04-21 @ 15:52:12
URL: http://butterflymom.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi har bott här i lite över året, kontraktet på makens jobb är 4år from september förra året, men allt där är förhandlingsbart. Får vi bestäma vill vi stanna lääääänge.

Vi vill dock inte köpa det hus vi bor i utan letar annat, men kontraktet på huset går ut i januari.

2010-04-21 @ 17:08:52
URL: http://mammigranten.blogspot.se
Postat av: Annelie

Hejsan Helena!

Läser din historia om bolån och blir lite arg och frustrerad för dig. Ibland blir jag så förbenad på US och dess ologiska regler.

Scott skaffade mig ett eget kreditkort för länge sedan just så att jag skulle kunna bygga en kredithistoria innan vi köpte hus.

Är det inte bra att man köper allt med egna pengar och inte behöver ett kreditkort? Argh!

Lycka till med allt boköpande och att ni kan ha allt klart innan ni åker på semester.



Kram

2010-04-26 @ 12:54:17
URL: http://natureasis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0