I did it...

... eller i varje fall en bra bit på väg!
I dag fick jag äntligen tummen ur och åkte för att skaffa tillstånd för att ta amerikanskt körkort.
Jag var lite förberedd för jag såg hur det gick till när maken skulle ansöka om ID-kort.
De vill se Pass, Social Security Number (SSC), hyreskontrakt, räkningar mm som styrker att du har en adress i USA. Jag hittade inte så mycket med mitt namn på, för det mesta är ansökt i makens namn. Jag lyckades få ihop Pass (såklart) en räkning från dagis en telefonräkning med visserligen makens namn på men också med vår adress och SSC nr. Men se, det räckte inte... Måste ha en räkning där det står MITT namn på.  BASTA!!

 

- But, pep jag... Jag har inget annat som står i mitt namn. (fast på engelska)
- Sorry Ma´m, thats the rules... bla bla bla...
- But how will I get something with my name on?
- Sorry... You must come back...
Unless you have any Checks with you?
- Checks??? YESSSSS, I have. *Pheeew*
På checkarna står ju mitt namn OCH vår adress...

 

Jag måste säga att detta är verkligen the Land of Confusion...
Först står man i en kö...
När man kommer fram säger man sitt ärende...
(Frågade efter Permission istället för Permit... inte samma sak... lite förvirring)
Får en nummerlapp och ska fylla i ett papper...
Min tur: Går fram till damen bakom disken. (Hon ovanför...)
Där blir jag fotograferad, kollar synen och betalar...
Får ett nummer som jag ska skriva in någonstans. Blir hänvisad till en annan kö...
Ställer mig i kön.
Kommer in och förklarar att jag vill ha tillstånd för att kunna ta körkort.

 

- Have you done the test??
- What test?
- The test for getting the Learner´s Permit...
- But I have not studied for the test...
- But You have paid for taking the test...
- ?
Jag bestämmer mig för att försöka göra testet. Jag har ju ändå redan betalt...
Blir nu hänvisad till ett litet rum med datorskärmar.
Skriver in det numret jag fick förut.

 

Får jag 25 minuter på mig att svara på 25 frågor om trafik och annat som hör till...
Hmmm, det var 4 alternativ för varje fråga.
Två av alternativen var helt uppåt väggarna konstiga...
bara två kvar som kunde passa. Men det ena mer troligt än det andra...

 

Var färdig med testet när det var 5 minuter kvar.
och jag hade 6 fel!!!
OCH jag KLARADE det!!! Yippie!!!

 

Ett steg närmare...
Tillbaka ut och fick Learner´s Permit.
Så nu ska jag ringa och boka ett "Road test"
Behöver tydligen inte köra med en lärare som jag trodde...
Det ska bli spännande!!!

Kommentarer
Postat av: petraso

Lycka till med Roadtestet....tror du du slipper väggtullarna? .... vi kommer ha sådana innan ni kommer hem :(.....

2010-02-03 @ 21:24:55
Postat av: kalaslotta

Grattis, det verkar lättare i MA än i CT. Vi är tvugna att gå en 8 timmars safe driving lesson...var glad att du slapp den!



Nu är det bara road test..det kommer gå lysande.



Tjingeling

2010-02-03 @ 22:12:52
URL: http://kalaslotta.blogg.se/
Postat av: Helena

Petra: Va, är det klart att det blir tullar in till Göteborg?



Kalaslotta: Skulle inte förvåna mig om något mer tillkommer... Men ingen har sagt ngt om Safe driving lesson... Vi håller tummarna!

Tack, förresten. ;-)

2010-02-03 @ 23:16:29
URL: http://http:/
Postat av: Magnus

Känner mycket väl igen alla stegen hos DMV. Uppkörningen tog ca 10 minuter för mig, någor de kommer att fråga om (de glömde i mitt fall) är att få se ditt svenska körkort. I vissa stater, som t ex NY konfiskerar de det svenska körkortet, man får inte ha två tydligen, men det kanske bara gäller såna som mig med Green Card.



Safe driving, eller State Pre-licensing safety class är obligatoriskt i de flesta stater. Gjorde det själv i augusti, satt tillsammans med 16-17-åringar som kört bil i två månader. Jag sa jag kört i 20 år :)

DMV ville se mitt Green Card, Social Security card samt bank statement, annars hade jag inte fått mitt Learner Permit.

2010-02-06 @ 18:53:59
URL: http://lundqma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0