Körlektion

Kom just hem från min första (och enda hoppas jag) körlektion.
Egentligen tyckte jag att jag inte behövde ta någon lektion alls. Jag har ju ändå haft körkort i 21 år...
Men han på körskolan (som hjälper till med uppkörningen) tyckte absolut att jag skulle åtminstone ta en lektion.
Och det är jag glad för idag.

 

Bilskoleläraren, en barsk herre från Estland med kraftig Balkansk brytning envisades hela tiden med att gasa och bromsa för mig. Alltså... han bromsade för mig flera gånger precis när jag själv hade tänkt att bromsa, men han hann före. Mycket irriterande. Och då snackar vi inte om någon "fara på taket-bromsningar", utan när jag sakta smög fram mot stoppstrecket- BROMS, onödigt långt ifrån stopstrecket...
Vid något tillfälle tog han också tag i ratten och styrde åt mig när han tyckte jag låg för nära bilarna som var parkerade utmed kanten... Grrrrr!

 

Sedan tog han mig dit min uppkörning på lördag ska utgå ifrån. Det visade sig vara på Matildas skolas parkering. Där klockan 11 kommer bilskolans bil med en Inspector och en polisman som ska vara med. Möjligtvis är det Polismannen som är Inspectorn (Någon som vet?)
Kanske är dagens körskolelärare med också. Han sa i varje fall "Vi ses på lördag" till mig...

 

Sen körde vi en runda runt området. Där fick jag träna fickparkering. Jag trodde jag kunde det redan, men tydligen inte på "hans sätt". Nej, petig som få var han (men det är väl bra?). Jag fick göra om många gånger innan han var nöjd. Sedan längre fram på gatan så fick jag visa hur jag ska ställa hjulen när jag parkerar i uppför resp. nedförsbacke. (Up and down hill-no curb= hjulen åt höger. Curb =hjulen åt vänster) Ska läsa på vad curb är men jag tror det är trottoar (!)

 

Sen fick jag visa hur en "Three point turn" går till.
Three Point Turn

 

Sist var det handsignalerna...

 

Den här rundan tog 10 minuter att köra. Vi körde den tre gånger.
Det här samma runda som jag kommer köra på lördag enligt läraren.
Han sa också att jag kommer klara det... (!)

 

Håll tummarna!

 

Ps! Vet ni som har haft körkort ett tag hur svårt det är att hålla BÅDA händerna på ratten???
J ä t t e s v å r t... han påpekade det hela tiden "Two hands on the steering wheel".

Kommentarer
Postat av: Maria

Ska hålla tummarna, men det där klarar du galant!

2010-03-17 @ 16:57:53
Postat av: Anonym

Kul! Lycka till hälsar Åsa

2010-03-17 @ 17:06:11
Postat av: Mimmi

Eftersom jag inte tog några lektioner innan jag körde upp, så vet jag inte om körskole instuktören kommer att vara med vid uppkörningen. När jag körde upp så var det bara jag och en State Trooper i min bil.



Lycka till!! Det kommer gå bra skall du se. :o)



Och det där med båda händerna på ratten - japp, SUPERSVÅRT!!

2010-03-17 @ 17:13:51
Postat av: Ann-Sophie

HEJ!!! KLart det kommer att gå helt galant! Håller tummar för dig! Hoppas allt är bra annars, ni verkar ha fullt upp med besök och aktiviteter där borta. KRAM på dig=))

2010-03-17 @ 22:41:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0