VFU- ledare på besök!

VFU= Verksamhets Förlagd Utbildning = som att vara ute på praktik.

Jag är ju som sagt ute på VFU nu och är i en 2:a. I dag var det dagen som jag för ca 2 år när jag fick reda på den fasade så inför. Dagen då en VFU ledare skulle komma på besök och sitta med en lektion som jag skulle stå för. Jag hade planerat en lek/övning/tävling som jag skulle köra. Själva leken gick bra. Alla tyckte den var rolig. (En elev skulle stå inför klassen och beskriva en sak som jag hade lagt i en låda. De andra skulle under handuppräckning gissa vad som låg i lådan.) Allt gick som sagt bra, men några oförutsedda händelser skedde. Vem bestämmer vem som ska få stå framme och beskriva saken? Vilka är det som får sin röst hörd? Är det de som syns och gapar mest? Massa sådana saker. Jag hade bestämt (för mig själv) att JAG skulle bestämma vem som fick komma fram. Eleverna bestämde sinsemellan att den som vann skulle välja...ett litet dilemma när helt plötsligt det stod två stycken framme och ville beskriva. Fick tipset av VFU-ledaren att jag måste vara mer tydlig och visa att "Här är det jag som bestämmer!" Inte låta dem ta över, osv...Jag kanske är lite otydlig och säger gärna saker som "Nu tror jag att vi ska göra något annat..." Inte bra...TROR...nä du Helena...nu blir det andra bullar...I morgon ska jag visa att det är JAG som bestämmer. Inget onödigt prat och ingen får börja jobba förrän JAG har pratat klart.

Annars...ont i ryggen som sjutton! Det hugger till i vissa lägen så att jag ropar högt...

Just nu har vi en liten nattgäst här. Grannens 4-åriga dotter ligger och sover bredvid vår snart 13-åriga dotter. En stor dag i 4-åringens liv. När mamman var här för en stund sedan för att hämta den sovande så ville hon inte följa med...så hon fick ligga kvar. Gulligt!

Nattinatti!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad kul att det gick bra! Är det i U:s klass du är? Tycker det är lite dåligt med uppdateringen av bloggen ;-) Men du har väl lite annat för dig också... Ha en riktigt GOD JUL hela familjen! Kramar från oss

2007-12-19 @ 15:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0