Hur tänker dom nu?

På Fabians skola, vid hämtning och lämning går det till såhär:
Mammor (oftast mammor) kommer körande och ställer sig utanför skolan, utmed vägen. Där är det en "Drop off/Pick up" zon. Den zonen blir snabbt full och då får man ställa sig lite utanför zonen, på båda sidor om vägen. De som kommer först får de bästa platserna, närmast skolentrén. Kommer man sent får man ställa sig på en bakgata någonstans. Vi lämning kör man på samma sätt, men det är mer som "löpande band" principen... det går fortare att lämna av...
Men nu till hämtning:
Det brukar funka bra. Mammor och pappor ställer sig fint i led. När ens barn kommer ut från skolan, hoppar in i bilen och kör iväg, så kör nästa bil fram... Inga problem.

 

Men nu, de senaste två dagarna har farbror Polisen kommit till skolan. Och vad gör han?? Han går runt och tänker bötfälla (ja, för han har böteslappar i näven) för att man står liiiiite för fel... Men här kommer det ju så många bilar, barn ska hitta till rätt bil osv. Det hela är över på en 10-15 minuter... Här ligger bara den här skolan, inget annan verksamhet som störs... Grrrrrr!!!
Är det för säkerheten de tänker på? Jag kan tänka att det är skolpersonal som har kallat dit polisen, det brukar stå en kärring från skolan (ursäkta) och knacka på rutan om man har parkerat lite för nära övergångsstället... och då menar jag att det inte alls är särskilt nära)
Det måste väl ändå vara mer risk med att låta ungarna irra runt i området för att leta upp sina föräldrar än att ha parkerat  lite tokigt... eller hur?

 

Här ser ni skolan. Där den svarta bilen står är det "Drop off/Pick up" zon, vid de blåa skyltarna...

Kommentarer
Postat av: kalaslotta

Tror att de "måste", skulle det hända något (typ någon blir påkörd etc så är det nog deras fel att de "låter" bilister tror att man får stå fel...



Det här landet är fullt av knäppa regler o idéer.



En gång när jag stod i en sån pick-up line så såg jag en mamma gå ur sin bil framför mig och gå till en fotbollsplan ca 200 m bort. När läraren kommer ut med barnen kommer hon fram till min bil och säger "kör försiktigt, det sitter en treåring på förarsätet i bilen framför...och bilen är på"



Hur fasen tänkte den morsan...



Då hade jag önskat att det kommit en polis...



Tjingeling

2010-01-22 @ 19:04:29
URL: http://kalaslotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0