Dag 3. Mina föräldrar:

Mina underbara föräldrar, båda födda på 30-talet.
Födda på varsin sida av vår kommun. (Nja inte riktigt... mamma är född i Varberg men flyttade på sin 1-årsdag till Romelanda, Kungälv.
Träffades någongång i slutet av -50-talet på en dans.
Förlovade sig natten till mammas födelsedag 1960 (???- pappa nu får du hjälpa mig)
Gifte sig 1961 (right?)

 

 

Pappa, äldst av tre syskon, sportig och lång...(spelade vad jag vet både fotboll och bandy)
Pappa, som arbetade som säljare och var mycket engagerad i politiken innan pension. Dansen har också alltid varit viktig för honom. Varje lördag (eller fredag), hela året om, i över 40 år höll han och några till i gång vår Folkets park i Kungälv. Pappa bokade orkestrar mm. Jag kan ju säga att jag har träffat många artister på Parken, Gyllene Tider (-81), Eddie Meduza och Rock Olga...haha. Mamma var också med den mesta av tiden.

 

Pappa "pensionerade" sig från parken förra sommaren, men har inte lagt ner dansen för det.

 

Min snälla, omtänksamma pappa.

 

Social, älskar att vara med "där det händer" och som känner alla, jag menar a l l a i vår kommun... ;o)

 

Att gå med pappa på stan innebär att man inte kommer någonstans för det ska pratas till höger och till vänster.

 

(som har nedärvts till hans dotter som har liknande "problem")

 

Aj löv jo, my pappa!

 

Älskade mamma!

 

Äldst av fyra syskon.
Som fick ta mycket ansvar när mormor gick bort endast 53 år gammal och yngsta av barnen var bara 15 år.

 

Så snäll och bryende om allt och alla.
Som nog tänkte mer på andra än om sig själv.
Som bakade världens godaste Moccatårta
Som bakade allting gott för den delen- och baka det gjorde hon ofta.
Som lagade världens godaste mat.
Mamma, vars famn var så mjuk och god.
Mamma som luktade Oil of Ulay
Mamma som jämt gick i träskor-inomhus

 

Mamma som jag saknar så mycket.

 

Mamma som tyvärr lämnade oss allt för tidigt

 

2000 i februari fick jag ett telefonsamtal av mamma. Jag kommer i håg att jag stod och diskade.
Mamma berättade att hon varit hos läkaren pga av magproblem.
Läkaren hade "hittat något" som inte var så bra - Det var cancer...

Jag kände hur hela rummet började snurra.

Det fick inte vara sant...

Men det var sant.

 

Min mamma hade cancer...

 

Mamma blev snabbt riktigt dålig.

Den 11 maj samma år somnade hon in.

Jag höll hennes hand och med i rummet fanns pappa och min moster.

Det var den värsta dagen i mitt liv hittills...

 

Mamma, du vet att jag tänker på dig och att jag saknar dig så nedrans mycket.

 

Vi ses i Nangijala...

 

Nu är det så att jag inte har några andra bilder här på min mamma än gamla svart-vita som jag har fotograferat av för jag hade inte digitalkamera innan hon gick bort.

 

Så det får bli en just sådan bild...



 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Vad fint skrivet, och du är verkligen lik din mamma.

2010-11-22 @ 02:06:18
Postat av: Petra

lipar Åhhh Det är din mamma träskor och oil of ulay... moccatårtor oyes.... Kommer aldrig aldrig få någon lika god igen... Och choklad rutorna och alla andra godsaker!

hårrullar vadderad morgonrock och bubblan är också minnen jag har av din mamma! Den fina folkdräkten .... och Folke is still going strong!!

Kram!

2010-11-22 @ 07:32:18
URL: http://petraso.blogspot.com
Postat av: Anette

Jag håller med, du är verkligen lik din mamma. Oil of Ulay, vilka minnen :)

2010-11-22 @ 09:36:29
URL: http://fourmum.blogspot.com
Postat av: Lisbeth Olsson

Och på deras bröllopsdag surade jag för: Nita fick inte ta min Tjocke ifrån mig. ;o)

Men det gjorde hon. Som tur var så hade jag Mojjen kvar hos mormor och morfar.

Du har gjort en fin beskrivning av dina föräldrar tycker jag. Din Kusin

2010-11-22 @ 13:15:29
Postat av: Pernilla C

Vad fint du skrev och så berörd jag blev....visste inte att din mamma gick bort så hastigt Helena, men härligt med alla fina minnen och att din pappa är så aktiv!! Förlorade precis min kompis i denna hemska sjukdom, det är så orättvist ibland.... Kram från Pernilla i Halmstad!

2010-11-22 @ 14:19:29
Postat av: Anna W

Moccatårtan var ett mästerverk! Fast mest minnen väcker ändå schackrutorna. Där du åt dem med choklad och jag åt dem med vanilj, eller var det tvärtom?

Grattade G i lördags, och tänkte att det är sorgligt att din mamma inte fanns där. Kram

2010-11-22 @ 22:29:46
Postat av: anna of sweden

Väldigt fint skrivet. Och jag kan bara hålla med övriga. Du är lik din mamma.



Kram!

2010-11-23 @ 05:01:47
URL: http://www.annasweden.blogspot.com
Postat av: Petra

Ja du är likt din mamma på den bilden men du har alltid haft din pappas färger.....



Sista gången jag träffade din mamma var på min pappas födelsedag 29 mars...känns lite konstigt att hon inte finns men kommer alltid att minnas henne som jag sagt till dig förrut...hon var ju som en extra mamma åt alla barn. Herregud tänk så mycket vi umgicks som små och man sprang emellan husen....



Kramis ´Helena!



Ps Vill du ha kopia på nakenbilderna jag har på dig;)........

.

...

....

......



......



Dom är tagna för 37,5 år sedan.....

2010-11-23 @ 08:36:33
Postat av: Helena

Tack alla ni som säger att jag är lik min mamma (inget elakt menat, pappa... ;o) ) Jag har inte, förrän för inte så jätte länge sedan förstått att jag är lik henne. Och Matilda är jättelik mamma när hon gör vissa miner. Härligt att se...



Petra: Nej Tack!!! Bespara mina bloggläsare de där nakenbilderna... ;o)

2010-11-24 @ 02:32:00
Postat av: Helena

Kusin Lisbeth: Kul att läsa. :o)



Kusin Anna W: Du gillade av någon anledning inte chokladrutorna och jag gillade inte de vita, så det var ju kanon att vi löste det på ett bra sätt... :o)

2010-11-24 @ 02:35:29
Postat av: Helena

Kusin Lisbeth: Kul att läsa. :o)



Kusin Anna W: Du gillade av någon anledning inte chokladrutorna och jag gillade inte de vita, så det var ju kanon att vi löste det på ett bra sätt... :o)

2010-11-24 @ 04:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0